در رسانه | خروج ۷۰۲ بانوی سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی هرمزگان

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان از خروج ۷۰۲ بانوی سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی استان خبر داد و گفت : برخی از زنان سرپرست خانوار با حمایت های صورت گرفته تبدیل به کار آفرین شدند و از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند.

به گزارش قلم ایده آل؛سامیه جهانشاهی در نشستی خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد گفت : گستره فعالیت خدمات بهزیستی بسیار متنوع است به طوریکه ۱۶۰ ریز فعالیت که عمده آنها بر پایه خدمات پیشگیرانه است به گروه هدف ارائه می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم یکی از طرح های مهم بهزیستی است ابراز کرد : در ۳ سال اخیر ۲۲۴ هزار کودکسنین ۳تا ۶ سال مورد سنجش بینایی قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان ادامه داد: در سال گذشته۸۴ درصد کودکان ۳تا ۶ ساله استان تحت پوشش غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفته اند.

جهانشاهی از برخورداری بیش از ۱۲۶ هزار نفر از خدمات مراکز مشاوره در حوزه ارتقا سلامت و روان خبر دادو افزود :همچنین ۵۰ هزارو ۶۶۲ نفر از خدمات پیشگیری از اعتیاد شامل ؛خدمات سرپناه شبانه ،کاهش آسیب و… بهره مند شده اند و ۹۴۲ هزار نفر نیز تحت پوشش خدمات آموزشی در این زمینه قرار گرفته اند.

وی از ارائه خدمات CBR  به بیش از ۱۷ هزار نفر اشاره کرد و گفت : این خدمات در حوزه امور توانبخشی  به افراد و خانواده ها داده شده است .

جهانشاهی بااشاره به اینکه ۵/۸ درصد جمعیت هرمزگان خدمت گیرنده بهزیستی هستنداظهار کرد : در استان ۱۵۴ هزار نفر خدمت گیرنده داریم که خدماتی مانند؛ توانبخشی در خانه و خانواده ،پذیرش ۱۰۰ درصدی معلولین و سالمندان در مراکز تحت پوشش ،کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو به معلولین ، کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان ، خدمات حمایتی از کودکان کار و اتباع بیگانه،نگهداری و حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست ، حق بیمه زنان سرپرست خانوار،  ۱۷۷ مورد ودیعه مسکن بلا عوض به زنان سرپرست خانوار ،پرداخت ۱۴۳ مورد کمک هزینه ازدواج ،پرداخت ۵۲ مورد عدم جبران کارایی به معلولین ،۴۴۰ مورد ایجاد اشتغال ،پرداخت ۶۲۸ مورد سهم بیمه به کارفرمایان ،صدور ۲۹ مورد پروانه فعالیت و تاسیس  دریافت نموده و می نمایند.

وی با تاکید بر مقوله تاثیر گذار آموزش در کاهش آسیب ها گفت :  آموزش‌ها باید مستمر و مداوم باشد تا ماندگار و اثرگذار شوند.

جهانشاهی ابراز کرد:  ۲۱ مرکز فعال در استان هرمزگان در ۸ شهرستان خدمات مشاوره فردی، خانوادگی و فرزندپروری را ارائه می‌دهند. همچنین ۱۶ مرکز فعال نیز مشاوره طلاق می‌دهند. همچنین ۵ دفتر فعال مشاوره و ۳ مرکز سلامت روان در استان وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به اینکه هزینه نگهداری یک معلول در طول سال حدود ۴۴۰ میلیون تومان است ،خواستار ورود صنایع بزرگ استان در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و خیرین به برنامه های حمایتی بهزیستی استان شد و گفت : کمک هزینه های پرداختی به جامعه هدف پاسخگوی نیاز های این عزیزان نیست از این رو لازم است تا صنایع بزرگ استان و خیرین در این حوزه ورود نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با بیان اینکه در زمینه همه معلولیت ها هرمزگان از متوسط کشوری بالاتر است تصریح کرد : ژن بیمار استان شناسایی شده که در زمینه بینایی و شنوایی است .

سامیه جهانشاهی با اشاره به ژن بیمار شهرستان های خمیر و رمکان قشم گفت : ژن معیوبی که در دنیا از هر هزار نفر یک نفر مبتلا می شود ،در این مناطق از هر ۵۰ نفر یک نفر مبتلا می شود که این بیماری در دو سال اول بر بینایی کودکان ودر نوجوانی بر کلیه ها تاثیر گذار است.

وی از هزینه ۴۰ تا ۵۰ میلیونی آزمایشات ژنتیک در این بیماری خبر دادو گفت : در برخی موارد هزینه آزمایشات از ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون نیز متغیر است که در این زمینه به دلیل عدم توانایی پرداخت این هزینه های سنگین از طرف خانواده های تحت پوشش، لزوم ورود صنایع ،مناطق آزاد و خیرین به بخش سلامت را نشان می دهد.

مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان بیان کرد:همچنین  هزینه کاشت حلزون برای کودکان ۳۵ میلیون تومان است که ۳ تا ۶ میلیون تومان آن سهم خانواده‌ها است. اگر خانواده‌ای از نظر مالی امکان پرداخت نداشته باشد، بهزیستی این مبلغ را پرداخت می‌کند.

جهانشاهی در ادامه این نشست به برنامه های هفته بهزیستی که امسال با شعار “نهضت حسینی ،خدمت مردمی ” برگزار می شود  اشاره کرد و گفت : یکی از مهمترین برنامه‌های این هفته، برپایی میز خدمت مردمی در تمام شهرستان‌های استان است. این میزها به شکل همزمان در مکان‌های عمومی مانند مساجد و مدارس با حضور سایر دستگاه‌های اجرایی همراه و همکار سازمان بهزیستی برگزار می‌شود.

وی همچنین  افتتاح مرکز چند معلولیتی در شهرستان رودان که خدمات روزانه‌ای به افراد دارای معلولیت ارائه خواهد داد اشاره کرد و گفت : افتتاح مرکز مشاوره در شهر بندرعباس و افتتاح مسکن مددجویی به شکل همزمان در سراسر کشور از دیگر برنامه‌های مهم این هفته است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان بازدید از طرح‌های اشتغالزایی که توسط جامعه هدف  انجام می شود،عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا، نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با اصحاب رسانه، برگزاری آئین افتتاح طرح پیشگیری از تنبلی چشم، برگزاری کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل به صورت مجازی، آئین افتتاح مسابقه کتابخوانی، افتتاح مسابقات فرهنگی و هنری ویژه کارکنان، مانور خودروهای خدمات سیار اورژانس اجتماعی شهرستان بندرعباس ،تقدیر از کارشناسان پیشگیری در بحث ارتقاء توانمندسازی شناختی و رفتاری، بازدید از مرکز توانبخشی حبیب ابن مظاهر و خانه‌های پناهگاهی، افتتاح ۱۲۷ برنامه اشتغالزایی، واگذاری مسکن و افتتاح مراکز به صورت همزمان در سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس (واگذاری ۹۶ واحد مسکونی، افتتاح ۲۸ طرح اشتغالزایی و کارفرمایی و افتتاح ۳ مرکز)، افتتاح مرکز توانبخشی روزانه رودان، افتتاح نانوابی مرکز ماده ۶ و افتتاح مرکز مشاوره دکتر زمانی در شهرستان بندرعباس  از دیگر برنامه های  هفته بهزیستی نام برد.

یاد آور می شود ؛ در این نشست معاونین اداره کل بهزیستی هرمزگان نیز به تشریح فعالیت های حوزه کاری خود پرداختند.

کد خبر 112688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد